Влизат в сила промените в Наредба 26 за директните фермерски продажби
Измененията и допълненията в Наредба 26/2010 на МЗХ за директните продажби на фермерски продукти са окончателно одобрени и нотифицирани от Европейския съюз и е стартирана процедура за обнародването им в „Държавен вестник".
„Събитието беше изключително ползотворно, тъй като събра на едно място водещи експерти по безопасността на храните, включващи представители на всички 28 областни дирекции на БАБХ",
коментира д-р Мая Макавеева, Директор на Дирекция „Контрол на качеството" в БАБХ.
„Това ни позволи да дискутираме и да стигнем до уеднаквяване на изискванията и правила за общо прилагане, за да може контролът по места да е еднакъв",
допълни тя. Това е станало възможно след като експертите са посетили конкретни ферми, които предстои да бъдат регистрирани по Наредба 26 и те са били прегледани като инфраструктура, хигиена и оборудване. В работните групи с помощта на гостуващия експерт от Швейцария д-р Пол Бос, който е ръководител на Инспектората по храните в Кантон Берн, са били набелязани общите изисквания за контрол и е бил подготвен чернови вариант на указания за прилагане на Наредбата.
„За нас е изключително важно Наредба 26 да започне да работи, тъй като търсене на фермерски продукти така или иначе има и такъв пазар съществува, но в него трябва да бъдат вкарани правила",
обясни д-р Людмил Антов, Директор на областната дирекция по безопасност на храните в Област Монтана. Цели се постигане на икономически ефект, тъй като ще се стабилизират доходите на фермерите, ще им се помогне да излязат от сивия сектор и ще се утвърди фермерският тип животновъдство, който е отмрял в последните години у нас. Освен това ще има и обществена полза, тъй като ще се предложат разнообразни продукти от малки производители без никакъв компромис в качеството.
С измененията в Наредба 26 фермерите ще бъдат облекчени и като инвестиции в оборудване, тъй като няма да им се налага да купуват най - скъпата техника, по който показател до момента са били приравнени с индустриалните производители.
„Сега в рамките на 30-40 000 лв. един фермер може да оборудва обекта си, така че да преработва и продава директно продукцията си",
допълни Д-р Антов. Той благодари специално на т.нар. „Българо-Швейцарски проект" („За Балкана и хората"), който се е оказал стимулатор за катализирането на този процес.
Участниците изразиха и специална благодарност към приноса на Швейцарския опит и специално на госта в семинара д-р Пол Бос, който представи подробно швейцарския опит и даде конкретни съвети на българските експерти, така че те да бъдат гъвкави при контрола, без да правят каквито и да било компромиси в хигиената и качеството на продуктите и производствения процес.
Той обясни, че колкото по-кратък е пътят на продукта от фермата до пазара, толкова повече се стимулира местната и национална икономика и се дава шанс за реализация на уникални продукти от планински ферми. Д-р Бос обясни, че в Швейцария например са регистрирани 550 различни видове сирене, благодарение на уникалните рецепти на малките ферми и едни от най-успешните експортни млечни продукти са именно тези, произведени в малки планински ферми.
„Освен преките ползи за фермерите и по-големите възможности за достъп на крайните клиенти до продукти с ясен произход, високо качество и минимална преработка, от директните продажби има и друга добавена стойност.
Това е ползата за опазване на природата и земите с висока природна стойност, който са дом на редки видове птици и животни, но също така са източник за природни блага за всички нас, тъй като те продуцират чист въздух, вода и почва.
Природо съобразното земеделие и устойчивото управление на малки планински ферми помага за опазването на редки видове като царския орел и лалугера, но също носи по-високо качество на живот на всеки от нас чрез запазената природа",
коментира Мирослава Дикова, координатор на проекта от Българското дружество за защита на птиците.
За проекта „За Балкана и хората"
Четиригодишният българско-швейцарски проект „За Балкана и хората" започна през септември 2012 година. Голямата му цел е изграждането на успешен модел, който да покаже, че връзката между запазването на природата и устойчивото развитие на селските райони в територии с висока природна стойност може да е печеливша - за местните хора, за бизнеса и за околната среда.
Проектът се изпълнява в партньорство от четири швейцарски и шест български партньори (включително и Министерството на земеделието и храните) в девет зони от мрежата Натура 2000 в Западна и Централна Стара планина с финансиране от Българо-швейцарската програма за сътрудничество на обща стойност 4'200'000 швейцарски франка.
Една от специфичните цели е да бъдат подпомогнати най - малко 30 ферми от района на проекта, които произвеждат и продават качествени храни с висока добавена стойност (мляко и млечни продукти, месо, яйца, мед и др.), както и да бъдат организирани фермерски пазари в София, Монтана, Троян и Карлово, които да предлагат качествени храни, произведени от фирми, ангажирани в проекта.
Отзиви